Pages

Wednesday, January 4, 2012

Talk To Your Heart

Assalaamualaikum,




Situasi 1:
"Semalam i jalan-jalan dengan pakwe i u know...then dia ajak i makan kat Resepi Rahsia (ohh my fevret!). Kitorang melantak sakan tak ingat dunia, memang meriah kedai tu dengan bunyi mulut kitorang menguyah "chap! chap! chap!". Tapi waiter dia cam hareemm. Bile order buat muka busuk, tanya pun jawab nak tak nak. Benciiii sangat! I hate him"


Situasi 2:
"Gua gamers hardcore punya. Semalam gua turun bandar angkat Playstation 3 baru punya, PS3 gua sebelum ni punya dah terbakar gua main 2 minggu non-stop (KAN GUA DAH CAKAP GUA HARDCORE!!). Sekali gua balik nak test bleh plak gua nampak ada kesan CALAR kat PS3 gua! Gua beli mahal ni derrr, sakit mata gua bhai! Agak tauke kedai tu bagi anak dia lambung-lambung kat rumah ke hape sebelum jual kat gua! Dah la tak de warranty untuk calar-calar ni.." *nangis


Situasi 3:
"Saya budak kuat belajar. Komputer riba saya ini asyik rosak sahaja. Bulan lepas kena serangan virus, selepas itu chargernya pula hilang. Tak cukup dengan itu huruf-huruf pada keyboardnya pun asyik tercabut. Bayang kan ketika saya membawanya ke perpustakaan, apabila mengeluarkan komputer riba dari beg, saya perlu mengutip semula dan meletakkan semula huruf-huruf di tempat yang betul, seperti bermain 'jigsaw puzzle' bersama adik-adik. Saya bosan dengan hidup seperti ini. Adakah Tuhan tidak sayangkan saya?"


Pernah tak berada dalam situasi seperti ini? Or maybe lebih kurang macam situasi di atas? Situasi yang kita harapkan semuanya akan 'perfect' tapi last-last ada je yang spoil, duhh!




Aku pun pernah je dalam situasi yang lebih kurang macam ni. Masuk kuliah tersenyum sorang-sorang sebab kerja yang lecturer bagi dah siapkan awal-awal, jiwa bergelora tak sabar-sabar nak tunjuk hasil kerja nih (semalam sebelum tido lagi dah simpan dalam pendrive). Dalam hati asyik sebut "call my name sir! call my name sir! come on sirrrr!". Sekali dia sebut "Ajim" bergendang kegembiraan haku. Selongkar beg cari pendrive tak jumpa-jumpa (hamek kau!). Ahh sudah! Bibir yang dari tadi asyik tersengih-sengih macam kerang busuk dah mula mengendur. Muncul titik-titik keringat di dahi dan leher. Mampus aku! *last-last hujung semester dia cuma bagi aku B+ .. sedehhhh!




Kenapa Asyik Not Perfect?

Situasi macam ni memang dah sinonim dalam kehidupan seharian kita tak kisah lah siapa orang tu. Kita rasa macam berlaku kat diri kita je, padahal setiap orang pun rasa dan kena benda yang sama jugak. Cuma yang berbeza cara penerimaan kita je. Spoil ni pulak ni bukan datang masa kita membeli sesuatu (which is benda yang kita beli tu rosak or bad condition) je, tapi macam-macam situasi. Dugaan-dugaan...




Ya memang kita always nak something yang sempurna. Kalau beli sayur kangkung kat pasar, daun sume mesti segar, sehelai pon tak bleh layu. Kalau melantak Pizza Hut mesti nak rasa pizza dia sedap macam slalu, kurang sket pon tak boleh, nanti kena complaint. Kalau organise event, mesti nak semuanya berjalan lancar. Kalau beli barang, semua nak yang in perfect condition. Tapi hari tak selalunya cerah. Sometimes mendung ribut jugak. Macam mana nak terima situasi macam ni?

Firstly, ce pikir kenapa not perfect? Sebabnya kita sendiri memang tak perfect so kenapa perlu mengharapkan semua yang berlaku pada kita untuk perfect juga? Kita manusia yang memang takkan sempurna dan segala yang ada di muka bumi memang tak bersifat sempurna. Ini termasuk lah persekitaran, situasi, hidupan, dan kebendaan (tambah-tambah benda ciptaan manusia, bila-bila boleh jahanam).

Seriously, yang bersifat sempurna hanya Allah Ta'ala. Macam situasi-situasi contoh kat atas, tak perlu lah nak geram-geram kat waiter tu, mungkin dia demam ke aritu, dia tengah runsing mak dia sakit ker, tak puas hati dengan gaji ke, or maybe dah memang sikap dia macam tu ( yeahh Allah created us diffrently, kan?). Kalau dah manusia tu sendiri dah bersifat tak sempurna, apatah lagi barang-barang ciptaannya. Kalau dah beli barang, rosak-rosak tu dah jadi lumrahlah kan. So masa nak beli something kena teliti dulu, at least perfect di mata kita sudahlah. Bab-bab rosak tu tolak tepi. Hang beli Iphone mahai-mahai pun kalau nak rosak dia rosak jugekkk.

Kita selalu merungut, sedih, tak puas hati bila ada 'yang tak kena'. Mak beli seluar terbesar sket dah majuk tak nak pakai, "tak cantik" katanya. Ayah beli baju belang-belang melintang pun tak nak pakai jugak, "it makes me look fatter" katanya. Belajarlah untuk menerima kekurangan. Bile spoil ni datang menjengah, pejamkan mata and talk to your heart that "nothing is perfect except YOU"(sambil senyum okay), then your heart will start melting. Bila kita slalu bisikkan kat diri yang kita ni tak sempurna mana pun, then kita akan mula menerima ketidaksempurnaan yang ada di sekeliling dan yang berlaku pada kita.




Let say lepas ni korang beli jam mahal-mahal ada calar sikit, jangan menangis macam dunia nak kiamat okeh. It happened for something (maybe you should be extra careful next time!).
*Ada jugak ustaz cakap kalau nak diri dan harta kita terpelihara dengan chantek, banyak-banyakkan  berdoa padaNya.

17 comments:

Izzah Haneefa said...

ujian tanda ALLAH sayang<3

azila abdullah said...

dugaan biasa lah..

Ajim said...

lagu tu baru syok ^^

Afiqah said...

yeahh because no body not perfect. :D

farah jalikha said...

siapa tak kenal Annas Easkey sila terjun laut sekarang..! mari tengok review mengenai EA..! wonderful of AE!!!

http://coretanharapan.blogspot.com/2012/01/annas-easkay-yang-superbbb-awesome.html

Anonymous said...

"nothing is perfect except You" ???

(^___^)

Ajim said...

'YOU'- Allah SWT

cikorked said...

betul2....xsemua yg kita nak kita akan dapat...... so kita kne brsyukur

@KU M@NUS!@ B!@S@ said...

tak ada sesiapa pun yg perfect dalam dunia ni...

Ahlam Miera Shafie said...

anggaplh itu dugaan...^-^ redha..

Nora Karim said...

Tulisan Ajim sgt comel dan mencuit hati... hikhikhik

Little Angel :D said...

'nothing is perfect except You ..'

trimas for the advice bro :)

AZILARINA TERMEZAI said...

Tuhan menguji terhadap umat yg dia sayang . Lagi byk ujian dan dugaan lagi byk sayang Dia kat kita :D

::nur islam:: said...

yang bersifat sempurna itu hanya Allah.. tenggs a lot ^_^

Lady Milo said...

nasihat yang baik! nice entry sis.

Cik Ungu Kamila said...

it happens for a reason. mungkin utk renungan kita ;)

Ajim said...

most welcome^^ ingatan utk kita

wat wat wat? .. Sis? .. =O=' ooohhhmyyyy...

Post a Comment

 

My Wardrobe

Copyright (c) 2010 Ajim and The Wardrobe